Ärade Rotaryvänner,
Jag hoppas att ni har haft en avkopplande och skön sommar.
Inom kort inleds verksamheterna i klubbarna och augusti är en
månad då vi inom Rotary fokusar på medlemsutveckling.
Medlemsutvecklingsteamet vid Rotary International definierar
Rotary som en medlemsorganisation. Det betyder att våra medlemmars unika
kompetens och bidrag är drivkraften bakom allt vi gör. För att åstadkomma allt
vi vill göra behöver våra klubb-, distrikts- och zonledare engagera sig för att
få Rotary och Rotaract att växa. Därför är en våra högsta prioriteringar att
utöka vårt medlemskap.
Distriktets mål för 2024 - 2025
I verksamhetsplanen för distriktet finns två mål.
1. Guvernören ska hjälpa till att starta minst 4 klubbar i distriktet
2. En nettoökning av minst 100 klubbmedlemmar i distriktet
Uppföljning av målen per den 1 augusti 2024:
På distriktets hemsida Om oss | Rotary Distrikt
2355 (rotary2355.se) presenteras alla aktiva medlemmar som använder Polaris.
Vi har dessutom en Rotarctklubb som inte använder Polaris och tre Rotaryklubbar
som använder ClubRunner. Deras medlemmar adderas till statistiken. Det totala antalet
medlemmar i distriktet syns på My Rotary, se länken District
2355 | My Rotary. Observera att man måste vara inloggad på My Rotary för
att kunna se alla detaljer om distriktet.
Efter juli har vi tappat fyra klubbmedlemmar, men vi har
fortfarande 11 månader kvar och jag kommer redovisa siffrorna månadsvis i mina
guvernörsbrev.
Distriktet ska hjälpa klubbarna att växa
Enligt distriktets verksamhetsplan ska vi genomföra
introduktionsträffar för nya medlemmar (<2 år) för att reducera avhoppen.
Syftet är att öka deras kunskap om Rotary och få dem att engagera sig inom
Rotary.
Vi ska även starta Distrikt 2355 affärsnätverk med syfte att
attrahera potentiella medlemmar och möjliggöra affärsnätverkande bland
befintliga medlemmar.
Under mina klubbesök kommer jag även att presentera en undersökning
som Rotary International har genomfört genom att skicka ut enkäter till alla
rotarianer i världen. Man har helt enkelt undersökt vad våra medlemmar vill ha,
varför man blir rotarian, varför man stannar och varför man lämnar Rotary. Vi
måste ta hand om våra medlemmar på bästa sätt och det är oerhört viktigt att
våra medlemmar trivs i våra klubbar.
Marknadsföring genom hemsidan och sociala medier
Distriktets och alla Rotaryklubbars hemsidor verkar fungera
bra men för tillfället bearbetas fortfarande innehållet på distriktets hemsida.
Utöver distriktets hemsida har distriktet även en officiell Facebook sida och en ny
LinkedIn
sida.
Genom våra hemsidor och sociala medier kan vi visa vad Rotary gör och attrahera
nya medlemmar. Av den anledningen bör informationen vara attraktiv och
uppdaterad. Sören Densjö är distriktets ordförande för INFO & PR och han kommer
att stödja klubbarna att använda sina hemsidor och sociala mediekanaler på
bästa sätt. Ni kan enkelt hitta kontaktuppgifter till Sören och övriga
funktionärer på distriktets hemsida, se länken Funktionärer
| Rotary Distrikt 2355 (rotary2355.se)
Attrahera nya medlemmar
Jag kan varmt även rekommendera en kurs med rubriken
VILL DIN KLUBB ATTRAHERA YRKESVERKSAMMA MEDLEMMAR. Kursen vänder sig till LinkedIn användare och arrangeras av distriktet
genom Zoom den 27 augusti 2024, se länken ATT NÅ UT MED DIN
ROTARYKLUBB PÅ LINKEDIN (rotary2355.se).
Distriktskonferensen den 12 oktober 2024
Slutligen vill jag även informera om
distriktskonferensen som kommer att ske i Ihresahlen vid Uppsala universitet
den 12 oktober 2024. Det är redan nu möjligt att anmäla sig till konferensen genom
länken Distriktskonferens
2024 (rotary2355.se). Observera att varje klubb kan skicka
maximalt 4 medlemmar och mer information om konferensen kommer att skickas ut
inom kort. Nedan presenteras tre av talarna:
Jag önskar er alla en trevlig start på det nya rotaryåret!
Med varma hälsningar
DG Mika Lindfors